Recenze čtečky Prestigio PER3464B

Prestigio PER3464B patří mezi nejlevnější čtečky na trhu, které využívají technologii elektronického inkoustu. Není to nedodělaný tablet, který se snaží ohromit uživatele spoustou funkcí, přístroj čte ebooky a jediná funkce mírně navíc je přehrávání hudebních souborů. Žádné wifi ani prohlížení internetu, de facto jen čtení. A to dokáže docela slušně i když ...

Asi nejlepší formát pro komfortní čtení je zde epub, i když samozřejmě čtečka zvládá i celou škálu dalších, včetně mobi, txt či pdf. U epubu zarovnávání do bloku vyřeší problém s dělením slov, i když jazykové puristy stejně asi nepotěší jednoslabičné předložky na konci řádku. S tím se ale nic moc dělat nedá. Komfort čtení je v pořádku, je zde možnost třech různých velikostí textu, která asi bude stačit každému. Inkoust je černá na šedé bez podsvícení, ale i bez odlesků na světle. Konec konců jde o eink, takže nic překvapivého, i když zároveň nic nejmodernějšího. Mezi další užitečné základní funkce patří výběr stránky, deset posledních oblíbených knížek otevřených na poslední rozečtené stránce a také pár záložek. Na čtení to úplně stačí. Poznámky, hmm ... nejsou. Ale na druhou stranu, při čtení beletrie je to pro naprostou většinu lidí úplná zbytečnost. Ovládání není dotykové ale na tlačítka, která jsou umístěna v dolní části přístroje. Nic po stranách. Text je možno manuálně otočit a číst na šířku. Dobíjí se a nahrává další obsah přes USB port. Žádné ochrany, prostě kopírujeme soubory z počítače a vytváříme si strukturu podle chuti (dobré pokud tam chceme mít knihovnu, nahrávat to jen tak halabala na jedno místo by při desítkách knih dělalo nemalý problém v orientaci).

Tolik k strohému popisu, ale každá recenze by si měla všimnout i případných menších problémů. A ty zde bohužel jsou, i když je možné si na ně celkem rychle zvyknout. První věcí je naprosto strašný manuál, přesněji takový letáček, kde se dozvíte s mírnou nadsázkou jen to, jak čtečku zapnout a pak jiné věci, včetně zvětšení textu musíte zjistit sami. Je to sice poslední dobou u výrobců čehokoliv zvykem, ale nic to nemění na tom, že to není správné. Druhou záležitostí je firmware. Ten se kterým se zatím prodává má dost pomalou odezvu při obracení stránek, řeší to jeho aktualizace ze stránek výrobce, ale to už je menší magie, kterou nemusí každý čtenář zvládnout (pozor, zazálohujte si před tímto krokem vše, co na ní máte). K závažnějším problémům patří potíže s tlačítky. Někdy nereagují tak jak by měly (dobré je to občas "rozklikat") a bohužel občas člověk najednou při otočení další stránky místo toho buď obrátí text a nebo vyskočí do hlavního menu. Není to rozhodně věc, co by se děla každých pár minut, ale poprvé to dost nepříjemně překvapí. Pak si na to lze zvyknout asi jako na podobný jev, že se nám někdy nechtěně při závanu větru otočí stránka. Ale jedná se určitě o významnou technickou chybu. Menší připomínka je i k baterce. Stačí, pokud si nahráváme knihy po každé četbě asi nám nijak vadit nebude. Tři až čtyři knížky (i když to záleží na rozsahu) zvládne na jedno nakopnutí. Ale vyjet na dovolenou bez kablíku by asi nebylo to pravé ořechové. A poslední drobnost je obal. Výrobce žádný nedělá a pokud toužíte po kožené knížce, tak si ji maximálně můžete někde nechat na míru vyrobit.

Finální verdikt? Za nízkou cenu přiměřeně, ale rozhodně ne spousta, muziky. Prestigio PER3464B je opravdu levná čtečka, se vším co slovo levná přináší. Pokud cena nepůjde výrazně dolů a nebo další aktualizace firmware neudělá zázraky, velmi rychle ji vytlačí několik konkurenčních čteček, které jsou dnes dražší doslovně jen o stokoruny.